Sydney, Ballina, Byron Bay, Burleigh Heads enz. - Reisverslag uit Surfers Paradise, Australië van Erwin en Eva - WaarBenJij.nu Sydney, Ballina, Byron Bay, Burleigh Heads enz. - Reisverslag uit Surfers Paradise, Australië van Erwin en Eva - WaarBenJij.nu

Sydney, Ballina, Byron Bay, Burleigh Heads enz.

Door: erwineneva

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Eva

12 Oktober 2011 | Australië, Surfers Paradise

G'day mate! Daar zijn we weer :-) Het heeft even geduurd, maar nu dan toch echt weer een reisverslagje van ons.

Zondag 25 september kwamen we aan in Sydney, dat was even schrikken, het was namelijk maar 15 graden en het regende :-( Kleine domper dus, maar gelukkig kregen we een warm welkom bij Phillipa en Soulie. We waren erg moe, dus zijn eerst maar even bij gaan slapen in het heerlijke bed, het was toch slecht weer. Die middag hebben we nog een sightseeing tour gekregen van Phillipa per auto waarna er 's avonds een super lekkere maaltijd voor ons was gemaakt door Soulie.
Toch weer moe, maar voldaan zijn we gaan slapen.

De tweede dag in Sydney zijn we samen met Phillipa en little Eva (dochtertje v S&P) naar het Sydney Aquarium geweest, waar we even alle enge dieren gespot hebben die we (gelukkig) niet met duiken tegengekomen zijn. Daarna hebben we de ferry gepakt richting Manly, om even rond te kijken en een overheerlijk ijsje te eten :-) 's Avonds wederom lekker gegeten bij S&P met als extra gast Sandra, een zus van Phillipa. Leuke avond gehad in ieder geval!

Dinsdag hebben we zelf door Sydney gestruind. Via de Botanical Gardens (incl. vleermuizen!) zijn we naar het Opera House gelopen. Shoppen hebben we ook gedaan, vooral om even snel wat goedkope nette schoenen (jaaa voor mij (Eva) toch een paar high heels) te scoren, om die avond wel een beetje goed voor de dag te komen bij de Deadly's. Dat is een soort awardshow voorAboriginal muziek en andere activiteiten, waar Phillipa en Soulie ons mee naar toe hebben genomen. Het was uniek om een keer meegemaakt te hebben en ondanks het feit dat de show zelf wat veel geklets was, was de afterparty erg leuk, dus we hebben een topavond gehad :-)

Omdat onze vlucht vanuit Thailand later was aangekomen dan oorspronkelijk gepland en de eerste dag zo regenachtig was, besloten we nog een extra dag in Sydney te blijven. 's Ochtends de campervan gehaald, dus dat was wel even spannend. Erwin reed het eerste stuk omdat hij dinsdag al even had geoefend in Phillipa's auto. Eigenlijk ging het prima. Alleen de ruitenwissers en knipperlichten haalden we nog wel eens door elkaar, omdat die ook andersom zitten :p Die middag zijn we naar het Wildlife center gegaan, omdat het wederom een druilige dag was. Hier hebben we erg veel bijzondere dieren gezien dus dat was leuk :-)
's Avonds lekker gegeten in een italiaans restaurant samen met Samira, een oud-collega van Erwin die nu een halfjaar in Sydney stage loopt. Heel leuk om haar aan de andere kant van de wereld weer te ontmoeten, want we hadden haar vlak voor de reis nog in Nederland gezien voor wat Thailandtips, maar nu dus aan de andere kant van de wereld. Geinig :-) of Crickey zoals ze hier down under zeggen.

Donderdag was het dan toch echt zover, we gingen onze trip beginnen :-) Soulie heeft ons gelukkig Sydney uit geholpen, want dat leek nog wel even lastig, maar alles is helemaal goed gegaan. We hadden bedacht om eerst naar Newcastle te rijden, maar daar was de exit closed en we snapten het 'omleiding-bord' zo ongeveer nét toen we daar voorbij reden... Okeee geen Newcastle dus :p het was toch niet één van de 'must sees' op onze reis. Maargoed, we moesten wel ergens slapen dus waar dan heen? Nelson Bay werd de bestemming, beetje slechte keus want het was echt een klein stranddorpje waar verder niet echt iets te beleven valt, maar het was geen strandweer dus er was eigenlijk niks te doen. We hebben er maar even gegeten en omdat Nelson Bay vrij ver van de highway (de grote snelweg) lag, zijn we een stukje teruggereden om gewoon bij een rustplaats langs de kant vd snelweg te overnachten. Uiteraard moesten we eerst nog even stoeien met het 'bed' want dat is in de normale stand een tafel en het was ons even niet duidelijk hoe het nou een bed moest worden,  maar uiteindelijk (net als met een ikeapakket :p) is het ons toch gelukt :-) De nacht was koud en de ochtend voorzieningloos (alleen een wc) dus we zijn vroeg opgestaan om verder te rijden richting Ballina.

In Ballina woont nog een plukje van Erwins familie, Judy en Gordon, maar zij gingen zaterdagochtend vroeg zelf op vakantie, dus als we ze wilden zien, kon dat alleen die avond nog. Omdat het weer nog steeds niet echt mooi was en de plaatsjes voor Ballina ons toch niet bijster interessant leken, zouden we proberen om in 1x door te rijden naar Ballina. Phillipa zei dat het waarschijnlijk een uur of 4 rijden was...haha dat werd een uur of 8, maar gelukkig waren we vroeg opgestaan dus waren we voor het donker bij Judy en Gordon.

Daar hebben we lekker gegeten en wijn gedronken uiteraard. Dat had ik nog niet gezegd, maar Australiërs drinken echt veel en vaak ;-) Je hebt hier ook drive thru liquorstores, das een soort McDonalds drive in, maar dan voor alcohol, heel bijzonder. Wij Dutchies gedragen ons natuurlijk voorbeeldig en drinken maar heel matig in vergelijking met de rest van de bevolking hier ;-) Na het eten wilden we even lekker douchen en vroeg naar bed, want J&G moesten inderdaad vroeg op: 5 uur 's ochtends! Okee we hebben hier wel een ander ritme, half 6 wakker, half 7 eruit en om 21.30 á 22.00 weer naar bed, maar 5 uur was wel erg vroeg. Toch maar gedaan, omdat de andere optie slapen in de campervan was en dat  konden we natuurlijk nog genoeg doen :p dus we kozen voor het lekkere bed :-)

Voorafgaand aan het douchen heb ik nog even kennisgemaakt met mijn grote vrienden. GROTE vrienden ja, want er zaten twee joekels van spinnen in de slaapkamer en badkamer van het gastenverblijf (jaja J&G hebben een mooi huis). Gordon zou ze diervriendelijk met een bezem verwijderen, maar toen dat niet lukte en het beest ging rondrennen en springen (écht springen!), vond Judy het wel genoeg geweest en heeft ze hem platgemept met d'r slipper. Vond ik wel fijn overigens want dan wist ik zeker dat díe twee in ieder geval niet meer terug gingen komen. Sorry tegen alle spinlievende vrienden daarvoor :p Ze waren overigens niet gevaarlijk, maar ze bijten wel...dus het zinnetje "maar ze doen je niks" gaat hier niet echt op. Dat geldt natuurlijk voor wel meer spinnen in Australië.

Kort maar krachtig geslapen (toen Erwin Goedemorgen zei, dacht ik dat ie Weltrusten bedoelde), zijn we die ochtend vroeg naar Byron Bay gereden. Even het strand gezien, het was nog steeds te koud om erop te liggen, en een ontbijtje gepakt, waarna we door zijn gereden richting een vuurtoren en het meest oostelijke puntje van Australië (in Byron Bay). We hadden de campervan een stukje onder de top geparkeerd en de rest gelopen om parkeergeld uit te sparen, maar het bleek ook een heel mooi stukje lopen te zijn, waarbij we ook nog een hagedis in een holle boom zagen zitten. Heel leuk :-) Bij de top hebben we in de verte walvissen en dolfijnen gezien en hebben we ons even ge-ergerd aan dikke Amerikanen die 50 foto's moesten nemen op de plek waar wij er ook graag 1 wilden nemen. Gelukkig kwam er weer een plensbui uit de lucht vallen, dus toen waren ze meteen weg en konden wij even snel ons shot op het meest oostelijke puntje van Australië nemen. Toen we teruggingen, bleek hoe fijn het was dat we om 5u waren opgestaan omdat er bussen vol toeristen aankwamen, wat zo'n plek toch altijd minder leuk maakt. Die waren we dus mooi voorgeweest!

Verder is er niet veel te beleven in Byron Bay als het geen strandweer is, dus zijn we doorgereden naar Burleigh Heads, waar nóg wat familie van Erwin woont. We hadden niet bedacht dat we daar zouden slapen, omdat Rachel en Matt, een stel van onze leeftijd met een dochter, niet heel groot wonen en ze dus (dachten wij) niet echt ruimte voor ons zouden hebben. Niets bleek minder waar, er stond een cadeaudoos voor ons klaar toen we aankwamen, met allerlei leuke souvenirs en meteen werd het 'grote bed' aan ons afgestaan, waarna zij wel met z'n drieën op Alyssa's (hun dochter) slaapkamer zouden slapen. Natuurlijk voelden we ons eerst een beetje bezwaard, dat ze zoveel voor ons deden, maar ze vonden het helemaal leuk dat wij er waren en stonden erop dat we gewoon bleven slapen, dus: weer een lekker bed gehad voor twee nachten, hihi.

De eerste avond bij Rachel en Matt zijn we uit eten geweest in Broadbeach en hebben Erwin en ik (heel slecht) even de inheemse dieren geprobeerd. Ik kangoeroe en Erwin krokodil. Beide gerechten waren lekker (Japans bereid), maar het vlees zelf heeft niet per se een heel bijzondere smaak. Kangoeroe zou gewoon (koe) biefstuk kunnen zijn en krokodil lijkt denk ik het meest op een wat meer stugge kipvariant. Dus we hebben het geprobeerd, maar zullen deze dieren verder met rust laten :-) Na het eten zijn we nog naar een club geweest, waar we nog wat gedronken en gedanst hebben. Overigens was ik blij dat ik hakken had gekocht voor de Deadly's, want hier in Australië (of in ieder geval aan de Gold Coast) draagt elk meisje hakken als ze uitgaat dus gelukkig viel ik nu niet uit de toon :p Niet al te laat zijn we naar 'huis' gegaan, want vooral ik was doodop en kon m'n ogen zowat niet open houden. Geslapen als een roos in ieder geval.

Dag 2 zouden R&M ons meenemen voor wat bushwalking in Springbrook National Park. Rachel was een beetje brak, dus zijn we uiteindelijk alleen met Matt erop uit getrokken. De wandeling was heeel mooi. Echt een aanrader dit National Park. Er zijn er namelijk heel veel, maar van deze waren wij wel onder de indruk. Komt natuurlijk ook door de goede gids (Matt) die we hadden, die de beste routes en plekken wist. Mooie, grote waterval gezien en ook mooie, grote (soort) hagedissen. Echt heel leuk. Het was ook goed weer ervoor, niet te warm, niet te koud en overwegend zonnig. Na deze wandeling hebben we nog een hele korte tweede walk gedaan, om een coole grot te zien die daar was. In de namiddag zijn we weer naar huis gegaan en hebben we de finale van een rugbyleague gezien. Dat is hier echt de nummer 1 sport, dus iedereen zat die middag thuis voor de buis om de game te zien. Het weer was wat minder geworden, dus wij besloten gezellig mee te doen. Best een leuk spelletje om naar te kijken. Matt had ons de regels een beetje uitgelegd, dus we begrepen het ook nog in grote lijnen :-) Die avond aten we een snelle maaltijd bij R&M thuis en mochten we weer lekker in het 'grote bed' slapen. Zo gastvrij!

De volgende dag besloten we even langs Surfers Paradise te gaan, wat ongetwijfeld met zon en 25 graden een heel leuk stadje is, maar nu waaide het hard, was het maar een graad of 18 en geen zon, dus dan gaat de flair er een beetje af. Wie ook niet zoveel flair had, was de parkeernerd die ons bijna een boete heeft gegeven...

We hadden in een straat aan de 'verkeerde kant van de weg' geparkeerd. Ik wist nog van mijn rijles dat m'n instructeur me toen heeft uitgelegd dat je maar 1 kant op leert parkeren, omdat je aan de andere kant niet mag staan. Dus ik vroeg nog wel een beetje vertwijfeld aan Erwin: mag dat wel? toen we gingen parkeren, maar Erwin dacht van wel :p Niet dus. Overigens denk ik niet dat je er in NL snel een boete voor zult krijgen, maar deze Aussie dude sommeerde me mijn raampje omlaag te draaien en vroeg toen: "Do you wan' a fine?!" Een beetje verbaasd zei ik zachtjes: ehh no...
"You parked at the wrong side of the road!" zei hij boos. Oh sorry, zei ik, I didn't know... "It's 150 dollars" zei hij, gevolgd door: "Do you wan' the fine?!" Waarna erwin en ik wat harder zeiden: NO! Nou we moesten meteen vertrekken en ik denk echt dat als we 1 min gewacht hadden, hij ons alsnog een bon had gegeven. Goedddd so much for relaxte Australiërs dus...

Die middag zijn we nog naar een pretpark (Movieworld) gegaan waar we van R&M een vrijkaart voor hadden gekregen. In 1 woord: het was Slecht. Het was duur (80 dollar voor 1 persoon! Das met de huidige wisselkoers ongeveer 60 euro, de Efteling is er niks bij), de rijen waren lang en dat was niet door drukte maar vooral door inefficiëntie. We hebben maar 4 attracties kunnen doen, de eerste achtbaan was gewoon pijnlijk en de regels waren belachelijk! Je mocht geen loose items (losse spullen) in je zakken hebben, maar Erwin had nog een portemonnee in z'n zak, afgesloten met een rits, die hij er zelf met geen mogelijkheid uit kon krijgen toen de mevrouw van het park dat zei terwijl we al ingesnoerd in de karretjes zaten. Dus de reactie was niet: ok die gaat er toch niet uit. Neee, de hele achtbaan moest weer los, Erwin eruit, om dat ding uit z'n zak te wurmen. Ja want het zou er anders uitvallen zei de mevrouw. Nou apperently not, want we kregen hem er niet uit, maar okeeee...
Gelukkig was er 1 achtbaan (de Superman) wél leuk en niet pijnlijk, dus die houden we dan maar in gedachten als leuke herinnering hieraan :-)

Maar genoeg geklaagd, we hebben het vooral heel erg naar ons zin hier en het weer wordt steeds mooier hoe verder we naar het Noorden gaan, dus dat is fijn.

Na het pretpark zijn we naar Brisbane gereden, waar Erwin in het volgende verslag over heeft geschreven. Jaja jullie hebben lang geduld moeten hebben, maar jullie worden nu ook beloond met twee reisverslagen in 1 keer, hoe mooi is dat? ;-)

Xxx

E & E

• 12 Oktober 2011 - 09:25

Samira Mellenbergh:

haha told you! Krokodil is echt net stugge kip. Het kan wel lekker zijn als het op de juiste manier is gebakken!

Het was erg leuk om jullie te zien en ik vond jullie erg lief dat ik die avond de vuilnisbak mocht zijn haha Dat toetje deed het hem wel... erg lekker!

Ik ga Erwin zijn verslag ook even lezen nu. Op het weer na... volgens mij vermaken jullie je wel! xxx

• 12 Oktober 2011 - 13:14

Mam/wil:

Geweldig dat jullie het zo leuk hebben gehad,dank aan de familie in Australie.Voor ons is het leuk om te lezen waar jullie zijn geweest de meeste dingen hebben wij ook gedaan in Australie en waar jullie sliepen sliepen wij ook.Wij hadden toen wel wat mooier weer aan de Cold Coast (Surfers Paradise) en in Bayron-Bay dan is het natuurlijk wel wat mooier.Hoe waren de White Sunday,s genieten zeker?

We wensen jullie nog heel veel fijne vakantiedagen.

Veel liefs van pap/ton en mam/wil.

• 12 Oktober 2011 - 16:37

Suus:

heeeyyy vakantiegangers!!

klinkt super leuk allemaal!!
    ik geniet alleen al van het lezen :-)

spinnen moeten gewoon dood en niet weggejaagd! dan komen ze terug... brrrr!

ik wacht weer met smart op de volgende blog!

geniet, geniet en geniet!!

xxxx

• 12 Oktober 2011 - 19:45

Agnes/mama:

Hai,hai!
    Wow,dit is wel weer een fantastisch reisverslag en ook extra fijne reiservaringen door de familie van Erwin. Dat is toch wel fijn,he dat er familie is in Australie!!:) En dat ze zoveel voor jullie doen.
    Ja,ja, je weet, je moeder houdt niet van doden van spinnen! :( maar ik begrijp wel dat het gedaan werd,hoor. Ik denk dat ik het toch ook niet zo leuk vind om dit soort spinnen in de slaapkamer te hebben.
    Fijn dat het weer beter is want hier is het weer heftig! Storm en regen.
    Blijf genieten,he!
    Dikke x-en

• 14 Oktober 2011 - 07:36

Paroel:

Zo te zien vervelen jullie je niet. Wat een mooi land. Wat me opvalt is dat Eef steeds wat anders aanheeft. Waar laat je al die kleren?