Airlie beach en de Whitsundays: Cool bananas! - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Erwin en Eva - WaarBenJij.nu Airlie beach en de Whitsundays: Cool bananas! - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Erwin en Eva - WaarBenJij.nu

Airlie beach en de Whitsundays: Cool bananas!

Door: erwineneva

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Eva

18 Oktober 2011 | Australië, Airlie Beach

Nadat we ingechekt waren op de (Seabreeze) camping in Airlie beach (waar we heel toevallig náást Bob en Bianca stonden) hebben we gelijk een tour naar de Whitsunday eilanden geboekt. B&B kozen voor een dagtour met een snelle jetboot maar omdat wij wat meer tijd te besteden hadden kozen we een 3daagse tocht met de Wings II (een catamaran).

Eerst nog even Airlie beach verkennen... Het vrouwtje van de camping wist ons te vertellen dat er een mooie wandeling van een paar kilometer over een boardwalk was richting het centrum. Onderweg zagen we wat gratis openbare fitnessapparatuur waar we heeeel even gebruik van hebben gemaakt (veeel te warm voor ;)). Het was een mooie 'boardwalk' langs de marina, maar het was net wat te ver om elke dag te doen dus pakten we vanaf toen elke dag de bus :)

In Airlie beach is een groot zwembad (een lagoon) gemaakt, want het zwemmen in zee wordt hier afgeraden ivm de vele jellyfish (dodelijke kwallen).

Maar de volgende dag zijn we dus gelijk aan de Whitsundays tour begonnen. Aan boord werd iedereen naar zijn slaapplek gewezen. Tot onze teleurstelling moesten wij In het zit/eet gedeelte slapen. De tafels gaan namelijk aan het eind van de avond naar beneden om zo een aantal slaapplekken te creëeren. Dit bleek later helemaal zo slecht nog niet: beneden viel de airco uit en waren de bedden veel kleiner :)

De eerste dag zijn we gelijk naar een 'reef' (koraalrif) gegaan om daar te duiken of te snorkelen. Wij gingen maar snorkelen. Er zouden nog meer duikopties zijn en elke duik kostte 70 dollar. Dat bleek een goede keus, het water bleek erg koud te zijn (helemaal vergeleken met Thailand) en met snorkelen zag je ook al heel veel. Die avond gingen we voor anker in een rustige baai. Het eten was erg lekker. Er werd nog een presentatie op een groot scherm gehouden over de eventuele vissen die we tegen zouden kunnen komen en daarna ging iedereeen redelijk vroeg z'n nest in, want we moesten vroeg op. Cool bananas! (stopwoordje van de schipper :))

De volgende morgen vertrokken we namelijk naar Whiteheaven beach, in één woord: paradijs! Blauw water, witte stranden :) Na een korte boswandeling (niet het drankje ;)) dumpten we onze spullen op 't strand. We waren de eerste van de dag dus renden Eef en ik naar zee om de eerste voetsporen achter te laten :)

In de zee ontdekten we al snel wat haaitjes em een hoop 'stingrays' (roggen). Op zich geen gevaarlijke beesten, maar als je er eentje kwaad maakt moet je oppassen voor hun giftige staart. Super mooi om daar rond  te wandelen en te zwemmen.

Na heel wat foto's en filmpjes vertrokken we naar het volgende reef. Hier was t gelukkig een stuk warmer. Met onze 'stinger-suits' aan sprongen we in het water en we zagen dit keer zelfs een schildpad zwemmen! Op de boot begon Eva zich al wat te ergeren aan een groepje Aziaten die zich wat van de rest afzonderden en al de regels een beetje aan hun laars lapten (3 keer per dag douchen terwijl er weinig water was, haar kammen op t voordek waardoor er overal haren lagen, etc :)). Gelukkig was de rest van de internationale groep (duitsers, fransen, zwitsers, nieuw-zeelanders, aussies, etc) erg leuk.  's Avonds bekeken we de foto's en tijdens wat biertjes en een echte 'aussie bbq' zagen we zelfs een dolfijn langs de catamaran zwemmen in het blauwe licht wat onder de boot scheen.

De derde dag hebben we ook weer even gesnorkeld (Eva genoot enorm van haar 'noodle', een buis van foam waar ze lekker mee kon drijven ;)) en gingen we weer terug naar Airlie. Op 't voordek speelden een aantal mensen nog Twister. Uiteraard kreeg de crew een oorverdovend applaus :)

Die avond hebben we met alle mensen die niet gelijk verder reisden afgesproken in de Phoenix bar waar we genoten van een gratis pizza, een dansje en een drankje. De zwitser waarmee alle Aziaten op de foto wilden omdat ie zo 'handsome' (lees: lichtblond) was ging er vandoor met het meisje van de crew die elke dag ons eten verzorgde. Hij heeft vast een goed ontbijt gehad die ochtend ;)

De volgende dagen hebben we het wat rustiger aan gedaan en zelf gekookt omdat ons budget toch wel erg snel gaat met zulke tourtjes... Lekker in de lagoon gelegen dus en aan het zwembad van de camping (waar we 5 dagen gratis hebben gestaan omdat we de tour bij hen geboekt hadden :)). Op naar Townsvillle!

X E & E

• 19 Oktober 2011 - 07:22

Paroel:

Krijg wel een beetje kriebels van die witte stranden en blauwe zee, terwijl hier regen en wind het land overmeesteren. Het is leuk om vanuit Google earth jullie reis te volgen. Ik heb Airlie ook even van dichtbij gezien.

• 19 Oktober 2011 - 07:49

Mama/agnes:

Hai schatn.
    Wat een leuk reisverslag weer. Fijn dat jullie hebben kunnen snorkelen en mooie dingen hebben gezien in het water. Oei,haaitjes en giftige rogjes:( En Eefje? Weer niet zeeziek geworden toch? Dus....blijven genieten:)
    Dikke Xen

• 19 Oktober 2011 - 07:52

Bianca En Bob:

Ooow nee niet naar townsville gaan... Maar daar zijn jullie denk ik nu al haha. Hele stile vrlaten stad, en bij ons is, terwijl we lagen te slapen, ingebroken in de camper. We waren al gewaarscuwd voor dieven dus we sliepen op onze waardevolle spullen! Gelukkig geen schade en niets gejat.

Supercool he whitehavenbeach! Wij zijn ook superblij dat we dat gedaan hebben! Leuke verhalen. Ik zal zo af en toe eens kijken hier. Enne vertel vooral hoe je Townsville vond

X

• 19 Oktober 2011 - 08:50

Mam/wil:

Wat een belevenissen weer deze, boottrip zullen jullie niet vlug vergeten.Heerlijk nog een paar dagen van zon en strand genoten en nu weer verder met de campervan.Die ziet er erg grappig uit met die blauwe bloemen jullie zijn uit de verte al herkenbaar als backpackers.Ik schrik wel een beetje van het berichtje van Bianca en hoop dat jullie het gezien hebben.
    Nog heel veel mooie vakantiedagen met veel zonneschijn wens ik jullie.
    Groetjes en veel liefs,mam/Wil.

• 19 Oktober 2011 - 10:03

VaderTon:

Terwijl hier de regen op het dakraam klettert en de wind om het huis jaagt zit ik jullie verslag weer te lezen. Ook ik heb de kriebels net als pa Roel.
    Ik hoop dat het weer bij goed blijft en dat de temperatuur aangenaam is, want dan is het echt genieten.
    Pas goed op jezelf en je weet het he een gewaarschuwd mens .................
    Erwin wil je mij dat australische telefoonnummer nog even doorgeven.
    Ik heb n.l. weer een nieuwe Iphone(4),maar zoals altijd is er weer wat mis gegaan en ben ik dat nr. kwijt.
    Groetjes.