Tamaki Village, Waitomo Caves, Tongariro Crossing - Reisverslag uit National Park, Nieuw Zeeland van Erwin en Eva - WaarBenJij.nu Tamaki Village, Waitomo Caves, Tongariro Crossing - Reisverslag uit National Park, Nieuw Zeeland van Erwin en Eva - WaarBenJij.nu

Tamaki Village, Waitomo Caves, Tongariro Crossing

Door: Erwin en Eva

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Eva

16 November 2011 | Nieuw Zeeland, National Park

Hi allemaal,

Afgelopen vrijdagavond zijn we naar het Tamaki Village gegaan. Het stond eigenlijk eerst niet in de planning om dat te doen, maar omdat ik (Eva) het gevoel had dat ik niet in NZ kon zijn geweest zonder een Maori ervaring te hebben opgedaan, besloten we toch te gaan.

In de bus bleek dat onze chauffeur een echte grappenmaker was, dus de stemming zat er al snel goed in :D Toen werd er heel democratisch (not) door de chauffeur besloten dat Erwin die avond onze 'chief' moest zijn. Haha daar zat hij natuurlijk niet echt op te wachten, maar hij had niet zoveel keus geloof ik, dus Erwin was vanaf toen chief/opperhoofd :-) en zou onze groep vertegenwoordigen bij de ontmoeting met de Maori stam. Die was erg indrukwekkend en misschien zelfs wel even beangstigend voor Erwin omdat ze wel erg dichtbij komen met die speren e.d. ;-) We mochten niet lachen, glimlachen, bewegen of de Maori krijgers imiteren en dan zou alles goedkomen.

Gelukkig was dat het geval, mocht Erwin de 'peace token' (een boomblaadje) oprapen en waren we welkom in het Maori-dorp. Hier kregen we uitleg en demonstraties over hun gewoontes en gebruiken, waarbij de chiefs natuurlijk weer in het middelpunt van de belangstelling stonden.

Vervolgens werden we getrakteerd op een mooie zang- en dansvoorstelling inclusief Haka (oorlogsdans). De avond werd in stijl afgesloten met een diner, traditioneel bereid in een gat in de grond. Het was erg lekker! Al met al hebben we, ondanks twijfels vooraf, een hele leuke avond gehad. Het was wel toeristisch, maar niet op een manier zoals bijvoorbeeld de bergdorpjes in Thailand. Het was gezellig en er werd echt een 'happening' van gemaakt :-)

De volgende dag zijn we naar Thermal Wonderland Wai-O-Tapu geweest. Dat is een park waar je doorheen kunt wandelen en overal zijn verschillende soorten 'thermale wonderen' te zien. Voor verdere uitleg hieromtrent verwijs ik jullie even naar Google :p Wij vonden het in ieder geval heel erg mooi en bijzonder. Enig minpuntje is de zeer heftige 'rotte eieren lucht' van de zwavel, die vooral voor mij (Eva) niet te harden was. Ik heb de hele dag met een vest voor m'n gezicht gelopen om niet misselijk te worden en kreeg even herinneringen aan een schooluitje naar de visafslag in IJmuiden (andere lucht, maar net zo misselijkmakend). Die sterke neus zal ik wel van jou hebben pap ;-)

Zondag zijn we weer vertrokken naar Taupo, voor de tweede keer, want door een rare regel van Magic en ons onhandige reisschema waren we verplicht om eerst vanuit Taupo naar Auckland te reizen en dan weer terug via Rotorua naar Taupo, National Park, weer naar Wellington, weeeer naar Taupo, weer naar Auckland en dan nog even een uitstapje naar Bay of Islands en weer terug naar Auckland. Klinkt efficiënt he?! Niet echt dus, maargoed, het kon niet anders dus het zij zo :p

Tweede keer in Taupo hebben we onderweg gekeken naar mensen die gingen bungyjumpen en hebben we een beetje door het dorpje gewandeld. Die avond had de buschauffeur bedacht dat we wel met z'n allen naar een natuurlijke 'hot pool' konden gaan. Dat was een hele bijzondere ervaring. De rivier is ijskoud, maar aan één kant komt ook een stroom superheet water de rivier binnen. Daar tussenin kan je dus een lekker warm bad nemen. Hier hebben we ook onze medereizigers wat beter leren kennen, wat erg gezellig was. De avond is afgesloten met een pubmeal en een paar drankjes.

Maandag zijn we verder gereisd richting National Park. Als tussenstop hadden we de Waitomo Caves. Hier hebben we aan blackwater rafting gedaan, oftewel: met een rubberband om je middel door een grot peddelen. De duizenden glimwormen in de grot maakten het geheel niet alleen spannend, maar ook heeeeel mooi.

Na een warme douche gingen we weer verder en na een korte stop bij een waterval zijn we aangekomen in National Park. Vanuit hier zouden we de beruchte Tongariro Alpine Crossing gaan doen. Erwin was nog wat huiverig door de vele waarschuwingen over de gevaren en zwaarte van de trekking, maar ik heb hem toch gewoon overgehaald :p

Gelukkig was het dinsdag mooi weer, dus vol goede moed gingen we lekker vroeg met de shuttlebus naar de start. De tocht zou 8 uur duren en behoort tot de beste daghikes van NZ. Ik kan denk ik niet beschrijven hoe prachtig en fantastisch het was om zo'n trekking te lopen. Ook de foto's zullen (hoe mooi ook) niet laten zien wat wij in het echt hebben gezien, heel indrukwekkend. De bergen, het vulkanisch gebied, de kraters, de sneeuw, de zon, de meren, het bos, alles was zoooo mooi en de wandeling is zo divers, echt een unieke ervaring. Het weer is goed gebleven, geen neerslag, alleen op grote hoogte hebben we even af moeten zien in harde koude wind. Al met al een geweldige dag gehad. Geweldig moe waren we ook aan het einde ;-) en geweldige spierpijn is nu aanwezig, maar vandaag kunnen we de hele dag luieren, aangezien hier verder toch niets te doen is.

Morgen dus weer naar Wellington, maar we weten nog niet wat we daar gaan doen :-)

Tot snel!

Xxx

E & E

• 16 November 2011 - 16:26

Mam/wil:

Het is gewoon niet bij te houden zoveel verschillende dingen als jullie doen.De foto's die we zien geven wel een goed beeld van wat jullie meemaken al is het nog maar een klein deel daarvan denk ik.
    Arme Erwin was je de pineut,ze vonden je wel aardig denk ik want jullie waren welkom.Heel leuk om hun cultuur te zien,net als bij de Aboriginals maken ze er wel een show van.
    kregen jullie ook geen zin om te bungyjumpen? grapje.
    Rotte eieren lijkt mij ook geen prettige lucht Eva, gelukkig voor Erwin was het geen oude kaas.

Nog een dagje en dan gaan wij naar Londen kerstshoppen met de PV,heel wat anders dan jullie nu doen maar ook heel leuk.Ik hoop dat het niet stormt want we gaan met de boot.

Geniet nog maar lekker.
    Veel liefs en groetjes mam/wil.

• 18 November 2011 - 07:56

Mama/agnes:

Hai,hai schatten.

Goh, wat blijft het toch fijn om jullie reisverslagen te lezen en ...foto"s te zien:)
    Ik moest wel lachen om Maori Erwin! Je ziet er goed uit! Maar je niet laten tatoueren,hoor als een Maori.:)
    En die daghike: zo goed dat jullie dat gedaan hebben want ik geloof ook wel dat dat heavy was! Maar de natuur is prachtig,he. Ik blijf steeds het gevoel houden om ook een keer naar NZ te gaan. Ha,ha.
    Dikke xen. (En....de tijd gaat snel,he)

• 20 November 2011 - 13:19

Jet:

Lieve alle 2, Wat een geweldige, fantastische ervaringen hebben jullie!!! Ik geniet ook van jullie foto's. Gelukkig zag ik Eva ook met blote armen -dus - lekker weer. Kunen jullie alles wel bijbenen?? Straks maar lekker chillen op de Fidji eilanden vóórdat jullie je onderdompelen in Las Vegas!!! Ik denk aan jullie én verheug mij erop om jou Evaatje en natuurlijk ook Erwin weer te zien!!!
    Dikke XXX Jet

• 21 November 2011 - 08:31

Paroel:

Tongariro crossing. Die foto van Erwin voor dat meer wordt helemaal in verhouding gebracht, door die mensen aan de overkant. Grappig. En ook een hele mooie vond ik die foto met die diagonale vegen ijs op de achtergrond. Ik kan me voorstellen dat dit alles diepe indruk heeft gemaakt.

• 22 November 2011 - 17:51

Paroel:

Heftig.Ja. Ik sprak Binck vandaag, toen ik Basszijnbrommer ophaalde. Hij was niet onder de indruk. Maar hij ziet er goed uit. Groetjes van Binck!

• 22 November 2011 - 20:14

Mam/wil:

Zijn jullie al bijgekomen van de zware trekking? de foto's zien er weer prachtig uit.Zo sta je in de sneeuw en dan weer met een half blote Maori.Heerlijk om nu naar Fiji te gaan het is daar erg mooi weer zagen we op internet.Lekker bijkomen in de zon voor al weer een nieuw avontuur AMERIKA!!!

Onze eerste keer naar londen is heel goed bevallen wat een mooie stad en prachtige winkels.We hebben lekker gegeten bij 'Spaghetti', hebben jullie ook gegeten met Phillipa en Soullie zei Esther.
    We zijn niet op de boot geweest,die staakten. Omgeboekt naar de tunnel dat duurde maar 35 minuten, je zit met bus en al in een soort treinstel met niets beleven.Je kon wel uit de bus.
    We wensen jullie een goede vlucht naar Fiji geniet lekker van de zon.

Veel liefs van ons.