Yasawas, Nabua Lodge - Reisverslag uit Hollywood Heights, Verenigde Staten van Erwin en Eva - WaarBenJij.nu Yasawas, Nabua Lodge - Reisverslag uit Hollywood Heights, Verenigde Staten van Erwin en Eva - WaarBenJij.nu

Yasawas, Nabua Lodge

Door: Erwin en Eva

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Eva

29 November 2011 | Verenigde Staten, Hollywood Heights

Daar zijn we weer :-) back on the radar ;-)

Onze aankomst in Fiji was meteen goed. Lekker warm en een band met zingende, swingende mensen verwelkomt je op het vliegveld. De stemming zat er meteen goed in. Per busje werden we naar ons hotel gebracht waar we 1 nachtje zouden blijven voordat we een boot konden pakken naar Nacula Island. Nadi (hoofdeiland) deed ons qua ontwikkeling en temperatuur wel een beetje aan Thailand denken. Het hotel was simpel maar voldeed prima en het eten was best lekker. 's Avonds was er weer een band die een aantal gezellige muziekjes ten gehore bracht.

We moesten de volgende dag om 7.30 klaar staan voor de bus naar de haven en zouden dus om 6.45 ontbijten. Lekker vroeg! We waren op tijd wakker, want het was warm, dus om 6.30 liep ik (Eva) al even naar de receptie om iets te vragen over onze voucher. Tot mijn verbazing liep er op dat moment net een vrouw binnen van Awesome Adventures, het bedrijf waar wij de eilandtrip bij geboekt hadden...toen keek ik op de klok en !!! Het was 7.30 :| Waaat?! Een uur tijdverschil! In het vliegtuig en bij de receptie hadden ze gezegd dat er geen verschil is met NZ tijd, maar blijkbaar dus wel. En onze normaal zo onfeilbare iPhone had het blijkbaar ook bij het verkeerde eind. Jeetje rush rush snel de tassen gepakt, helaas geen ontbijt en in de bus werden er al grapjes gemaakt dat bussen en boten niet 'on Fiji time' zijn. Jajaaa nou t was niet helemaal onze eigen schuld :p Gelukkig kwam alles dus goed en zaten we om 8.30 op de boot richting Nacula Island.

5 Uur later kwam we (zoals verwacht) aan op ons tropische eilandje zonder internet/telefoon en met electriciteit op gezette tijden. Tropisch in de zin van tropische regen ja, want de eerste dag heeft het vanaf t moment dat we ingecheckt waren, alleen maar geregend. We hoopten allebei maar heel hard dat het niet zo zou blijven.

Die avond werden verwelkomd en opgenomen in de familie. Nabua Lodge is nu ons 'home away from home'. Dat is ook eigenlijk waar het hier allemaal om draait. Op het eiland is weinig te beleven, er zijn weinig faciliteiten (geen warme douche bijv), maar de mensen zijn er des te vriendelijker en zeker nadat je (min of meer verplicht) 1x de 'Bula Dance' hebt gedaan, voel je je helemaal welkom :-) Iedere avond wordt er een dansje gedaan en een gekke wedstrijd (soort stoelendans bijv) wat gewoon draait om de gezelligheid en een beetje gek doen met z'n allen. Eigenlijk ontzettend leuk :D

Die avond zijn we ook ingewijd in een ander sociaal ritueel op Fiji: het drinken van Kava. Kava is een (water)drank die wordt gemaakt van de wortel van een plant. Ze maken de drank ter plekke met de hand, wat onderdeel is van het hele ritueel. Dan worden er bakjes met het spul doorgegeven aan de hele kring, waarbij het de bedoeling is dat je het bakje in 1x leegdrinkt. Het is namelijk niet erg lekker, Kava. Het smaakt naar modderwater ofzo ;-) Het schijnt verder dat het een hallicunerend of geestverruimend effect heeft, maar daar hebben wij eigenlijk niks van gemerkt. Volgens mij moet je daarvoor heeeeel veel drinken en omdat het zo vies is, voelden we daar weinig voor ;-)
Het was in ieder geval cool om een keer meegemaakt te hebben.

De volgende dag was het droog met af en toe een zonnetje, dus dat was prima. 's Ochtends zijn we met een tripje naar de Sawailau Caves gegaan, wat heel cool was. Je zwemt in een grot en dan onder water (klein stukje) naar een andere grot. Weer een unieke ervaring erbij! :-) Verder hebben we een beetje gerelaxt en over het strand gewandeld.

De derde dag was het supermooi weer en zijn we 's ochtends gaan snorkelen (vonden we ook wel best, was goedkoper dan duiken pap :p) bij de Blue Lagoon. Erg leuk was dat. We hebben heel veel leuke/gekke/gekleurde vissen gezien en ook zeesterren en zeeslangen. In de middag was het weer relaxing time en hebben we ook nog heerlijke chocolade/bananencake met thee gehaald bij een hutje op t strand. Elke dag tussen 3 en 5 komt daar een heel vriendelijke man even cake bakken en thee/koffie zetten. Je betaalt er 5 Fijidollar voor (ong 2 euro) maar de cake is heerlijk en je support er ook een beetje de local community mee, dus dat is mooi, want ze hebben hier weinig.

De vierde dag hebben we het dorpje bezocht waar de mensen van het eiland leven. Erg primitief, maar wel leuk om even gezien te hebben en ook daar hebben we d.m.v. 2 souvenirs de locals 'gesupport'.
In de middag: weer gerelaxt. Dat kan hier heel goed, relaxen ;-) Alles is rustig hier en 'on Fiji time'. Dat wil zeggen: je kunt niet echt op de tijden rekenen.

Dat blijkt toch ook te gelden voor de boot. Want hoewel wij bij aankomst precies op tijd waren, kwam de boot de tweede dag een uur te laat, de derde dag 2 uur en de vierde dag (door een motorisch probleem) uiteindelijk helemaal niet...

Jup...en nu zitten wij te wachten op onze boot die al een uur te laat is. Lichte stress, want hij kan wat ons betreft nog 2 uur later komen, maar niet nog 3 uur want dan wordt het erg krap met onze vlucht.

Even een sprongetje in de tijd (tja welke kant op eigenlijk :p) we zitten nu in LA maar ik schrijf dit op praktisch dezelfde tijd dat ik op het strand in Fiji zat. Ja das raar he ;-)
In ieder geval is het goed gekomen met de boot (Fiji timeeee, maar nog op tijd voor onze vlucht).

Wat nog bijna mis ging was de vlucht zelf. We hadden van andere reizigers al verhalen gehoord over Pacific Airlines, dat ze geregeld hun vluchten 'overboeken' waardoor er dan dus echt mensen zijn die gewoon niet mee kunnen en op de volgende vlucht gezet worden.

En jawoooor we stonden in de rij voor het inchecken ennn *dingdong* "We zijn op zoek naar vrijwilligers om zich te laten omboeken naar de volgende vlucht naar LA, omdat de vlucht van vanavond 'overbooked' is. De volgende vlucht vertrekt: donderdag. We betalen alles, hotel en eten, wie wil kan zich aanmelden bij de balie"

Juist...als Fiji nou onze eindbestemming was geweest, hadden we het meteen gedaan, wie wil dat niet, 2 dgn gratis extra vakantie :p Maarja, voor ons zou het afgaan van onze tijd in Amerika en dat wilden we echt niet dus...fingers crossed!

Gelukkig waren we nog op tijd aan de beurt bij de balie, wat een opluchting. We zijn inmiddels (na een laaaange busrit) in ons hotel in LA en dat is stiekem ook wel weer lekker na een weekje verstoken te zijn geweest van basisfaciliteiten zoals een warme douche :-)

Nog maar 10 dagen te gaan, maar er zal vast nog wel een reisverslagje komen.

Tot snel allemaal!

Xxx

E & E

• 30 November 2011 - 06:57

Paroel:

Ben blij dat de radiostilte weer is opgeheven. Fijn dat jullie zijn ontchilled in Fiji. Je zit nu wel weer in de echte wereld. Ben benieuwd hoe de laatste dagen worden beleefd.xxx

• 30 November 2011 - 16:10

Mama/agnes:

Hai,hai schatn.

Ja, dat was toch even gek dat jullie helemaal geen verbinding hadden!Maar ik lees nu dat jullie heerlijk gechilled hebben. Het lijkt mij best wel grappig zoals het gegaan is en gelukkig ook wat mooi weer gehad.:)
    Reken maar dat jullie straks weer echt moet wennen aan de Nederlandse cultuur!
    Alhoewel Amerikaans natuurlijk ook heel anders is!
    De tijd gaat snel dus......we zien elkaar weer gauw!:)
    XXX

• 30 November 2011 - 19:52

Mam/wil:

Welkom terug in de bewoonde wereld.Wat een cultuur-shocken maken jullie mee,dat zijn wel een van de leukste dingen van een wereldreis.LA is nog steeds geen Nederland dus voor jullie weer nieuwe dingen te beleven en wij zijn weer benieuwd naar jullie verslag.

In Nederland is Sint Nicolaas weer op bezoek.Vanavond met Ronin en Kane schoentjes gezet, ze kunnen al goed Sint.liedjes zingen.

Wel raar dat tijdsverschil hebben jullie er geen last van(jetlag) jullie komen wel steeds dichter bij huis nog even genieten maar.

Veel liefs en groetjes van mam/wil en pap/ton.

• 01 December 2011 - 11:29

Jet:

Hi You Two!! Wat een mooi reisverslag weer! Blue Lagoon: is dat van die film van lang geleden? Ik kan mij ook voorstellen dat jullie weer genoten hebben van wat "luxe"in het hotel.
    Het is nu 1 december; morgen over een week is het zover??!!! Niet aan denken maar misschien en gewoon gaan.......gokkken!!! Liefs en dikke XX Jet