Kaikoura, Nelson, Abel Tasman, Greymouth - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Erwin en Eva - WaarBenJij.nu Kaikoura, Nelson, Abel Tasman, Greymouth - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Erwin en Eva - WaarBenJij.nu

Kaikoura, Nelson, Abel Tasman, Greymouth

Door: erwineneva

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Eva

29 Oktober 2011 | Nieuw Zeeland, Greymouth

Goed, we hebben jullie allemaal even in spanning gelaten, maar daar issie dan, het tweede NZ-verslag :p

Die avond in Christchurch stond de finale van het WK Rugby gepland tussen NZ en Frankrijk, ook georganiseerd in NZ dit jaar: big happening dus. We hadden op het vliegveld gevraagd waar we de wedstrijd het beste konden gaan zien en dat zou de fanzone moeten zijn. Wij naar de fanzone (in het park) het was steenkoud, maar wel leuk, ook omdat we hadden besloten de 'All Blacks' (NZ) te supporten :-) Tijdens de wedstrijd raakten we aan de praat met een paar Kiwi's (zo noemen Nieuw-Zeelanders zichzelf ook wel) en 1 van de jongens nodigde ons vrijwel onmiddellijk uit om na de wedstrijd een biertje bij hem te komen drinken. Van dat aanbod maakten we maar al te graag gebruik :D De wedstrijd was spannend, al gebeurde er weinig, het was heel close. Uiteindelijk won NZ met 1 puntje verschil (is heel weinig in rugby) maar het gejuich en de 'hugs' waren er niet minder om. Superleuk om onderdeel te zijn van de winnende partij, wij waren immers helemaaaal voor NZ, ook al snapten we eigenlijk geen bal van het spel ;-)

Daarna dus even meegegaan met de Kiwi's. De jongen was heel gastvrij. We kregen nog wat te eten, drankjes, het was heel gezellig. Eerder zijn we op vakantie in Tunesië ook bij wat locals beland en dat zijn toch echt wel hele leuke ervaringen. Je voelt je zo welkom dan :-) Als klap op de vuurpijl kregen we nog even een echte 'Haka' te zien van 1 Kiwi die zelf van origine Maori (en een grote vent :p) was, heel impressive! Een Haka is zo'n intimiderende dans btw, google maar even ;-) Hij is overigens niet intimiderend bedoeld, is ons uitgelegd, maar dat terzijde.

Naarmate het later werd, vonden we het tijd om naar het hostel te gaan, ook al mochten we ook blijven slapen bij de Kiwi's, we besloten dat het beter was om gewoon in het hostel te slapen. We hadden er immers toch al voor betaald. Heerlijk geslapen die nacht, al was het nog steeds te kort omdat het de avond ervoor laat was geworden. Het Jailhouse hostel waar we zaten was heel fijn na het hostel in Cairns. Veeeeel schoner en ook gezelliger (gratis thee en koffie!), ook al was het gevestigd in een oude gevangenis. Het had juist een leuk thema. Helemaal goed dus.

De volgende dag zijn we met onze backpacks voor het hostel gaan zitten om te wachten op de Magic Bus. Hmmm geen goede start, hij was ruim een half uur te laat en de buschauffeur had geen tickets, busschema's of Magic Bible's (infoboek waar alles in staat wat je moet weten) voor ons, omdat we in een vervangende bus zaten en hij was ze vergeten mee te nemen.

In de bus kregen we ook niet echt info, tot we uiteindelijk (blijkbaar) alle passagiers opgehaald hadden en de beste man ineens iets begon uit te leggen. Ok... Toen kregen we ook te horen dat we minimaal 2 nachten in Kaikoura moesten blijven, omdat er eerder geen bus ging. Niet helemaal wat we in gedachten hadden.

Maargoed, na door een heel mooi landschap te zijn gereden, net een schilderij, kwamen we aan in Kaikoura. Het dorpje zelf is niet veel aan, maar je zou er met dolfijnen kunnen zwemmen dus dat leek ons wel heel leuk. Voordat we naar het hostel werden gebracht, zijn we nog langs een zeehondenkolonie gereden. Even een rondje gelopen, zeehond van 1 meter afstand gezien, supercool, en er waren hele mooie uitzichten. Het Dusky Lodge hostel was weer prima (gratis thee en koffie blijkt hier heel standaard) en had zelfs een warm bubbelbad buiten. Daar hebben we 's avonds natuurlijk even mooi gebruik van gemaakt :D

De volgende dag zouden we met dolfijnen gaan zwemmen. Helaas was het niet al te best weer en vreesden we al dat het afgelast zou worden. Aangekomen bij de check-in bleek dat inderdaad het geval te zijn :-( Aan de ene kant heel jammer, aan de andere kant waren we er eigenlijk wel blij mee omdat het toch wel afbreuk doet aan de ervaring als het heel koud en mistig is. Die dag hebben we dus maar een wandeling gemaakt. Best oke, niet bijzonder. In de avond lekker zelf een pastaatje gekookt en met een wijntje genoten van het mooie uitzicht dat we hadden vanuit onze hostelkeuken.

Next day: off to Nelson! Helaas weer een beetje jammer van het busschema, want opnieuw waren we verplicht om of 1 nacht (paar uurtjes overdag) of 3 nachten te blijven. Omdat we graag in het Abel Tasman  National Park een wandeling wilden maken, besloten we om 'dan maar' 3 nachten te doen, maar eigenlijk waren we op dit punt Magic (al) wel een beetje zat. We verspillen steeds kostbare dagen op plekken waar we niet zo lang willen zitten, waardoor we andere dingen die we graag willen zien, niet kunnen doen. Waarschijnlijk is het voor ons toch ook nogal een overgang nadat we zoveel vrijheid hadden om te doen wat we wilden in Australië met onze campervan.

In ieder geval hadden we een mooie kamer in het Paradiso hostel en hebben we 's avonds een filmpje kunnen kijken op onze eigen TV, zozo, net een hotel :p De volgende dag zijn we met de bus naar Abel Tasman NP gebracht, waarna we door middel van een bootcruise naar het startpunt van onze wandeling zijn gebracht. Het park was heel mooi, aan het begin vooral prachtige uitzichten en verder mooie strandjes en veel bos. Vier uur gewandeld  en vijf uur later (met stops) waren we weer terug bij ons ophaalpunt. Een mooie, maar vermoeiende dag.

De volgende dag hebben we maar heeeeel lang uitgeslapen, want we hadden toch eigenlijk niks te doen. 's Middags hebben we wel nog een wandeling gemaakt naar het geografisch centrum van NZ (wat natuurlijk op een berg moet liggen :p) en daar genoten van het mooie uitzicht.

Vlakbij de top kwamen we ook een bijzondere gast tegen: een schaap met een eigen wil ;-) Hij bleek uitgebroken te zijn en we zagen de boer op de andere berg (wat best een eindje weg was) hem wanhopig roepen. Het schaap keerde wel even terug, dat konden we allemaal mooi zien vanaf ons uitkijkpunt, maar rende vervolgens weer vrolijk verder, haha. De boer vond het uiteraard iets minder grappig ;-) Toen we hem later op onze wandeling over de andere berg tegenkwamen, had hij de hoop opgegeven. Het schaap hebben we niet meer teruggezien :p

Teruggekeerd in het hostel besloten we die avond lekker uit eten te gaan. Uiteindelijk zijn we in een Mediterraans restaurant beland, met live spaanse gitaarmuziek wat vooral ik (Eva) helemaal geweldig vond. Ze speelden zelfs een nummer dat ik op m'n iphone heb staan :D! Heerlijk gegeten en wijn gedronken ook, een goede afsluiter van onze tijd in Nelson.

Vandaag zijn we met de bus verder gegaan richting Greymouth. Onderweg zijn we gestopt bij een andere zeehondenkolonie en voor wat fotomomenten in de bergen. Dit zou een heeeeeel mooi stuk NZ moeten zijn en het was ook erg mooi, maar als de zon schijnt is alles toch een stuk mooier en dat deed hij vandaag niet :-( Toch was het bij alle stops wel droog, dus dat viel dan weer mee :-) Meer richting het einde zijn we ook nog gestopt bij de Punakaiki Pancake Rocks, die (wederom) erg mooi waren en waar Erwin nog even wat dolfijnen heeft gespot.

Nu zijn we net aangekomen in ons hostel in Greymouth. Gezien het feit dat hier zeg maar niks te beleven valt, gaam we morgen meteen weer verder naar Franz Josef, waar we een 'halve dag gletserwandeling' gaan maken. We zijn benieuwd!

Xxx

E & E

P.S. We hebben het nog niet gezegd, maar we vinden het heel leuk om elke keer jullie lieve/leuke/grappige reacties te lezen :-) Thnx!

• 29 Oktober 2011 - 08:38

Jet:

Hai levensgenieters,
    Wát leuk om jullie uitgebreid reisverslag
    telkens te lezen. Wát maken jullie veel
    mee en wat goed dat jullie het samen
    ook nog zo leuk hebben!!
    liefs vanuit een herfstig loosdrecht.
    Jet

• 29 Oktober 2011 - 08:50

Marleen:

alles is zo herkenbaar, echt cool! als jullie de kans hebben moeten jullie voor de helicoptervlucht gaan in franz jozef, die was echt fckn awesome! veel plezier nog in het no worries new Zealand!x

• 29 Oktober 2011 - 09:15

Mama/agnes:

Hai schatn.
    Ik was weer verrast door jullie mail dat er weer een reisverslag was!
    Wat jammer dat jullie toch elke keer zulk slecht weer hebben. :(
    Maar wel weer leuk dat verhaal van de NZ rugby en die dans herken ik een beetje want tante jet en ik zijn vorig jaar naar een tentoonstelling geweest van de Maori's. Het klopt toch dat zij hun tong uitsteken als begroeting?:)
    Grappig dat verhaal van die schaap! En fijn dat jullie toch zulke mooie natuurwandelingen maken! Tsja en ik begrijp ook wel dat een "bus"heel anders is dan een camper! En natuurlijk maak je altijd maffe dingen daar mee!:)
    Succes met de glesjer wandeling en nu maar hopen dat jullie wel weer eens mooi weer krijgen! Ik duim vor jullie!
    Dikke X

• 30 Oktober 2011 - 11:47

Mam/wil:

Weer erg leuk om jullie veslag te lezen,zo reizen we toch een beetje met jullie mee.NZ is wel heel anders dan Austr.bergen en andere themperatuur.Hebben jullie de gletserwandeling al gedaan?Geniet nog maar even van de mooie natuur in dat verre land, het is misschien de enige keer in je leven dat je er bent.Ben wel weer benieuwd naar de mooie foto's die jullie vast gemaakt hebben.
    Veel liefs en groetjes van ons.

• 01 November 2011 - 07:19

Paroel:

adembenemend wat je daar te zien krijgt. Geen voetstappen op het strand. Wel fris op die gletscher zo te zien, jasjes aan. Jullie staan er ook leuk op. Ik volg jullie vanaf 500 meter hoogte via Google! Ik zie ALLES!

• 01 November 2011 - 09:01

Erwin En Eva:

Nu worden we echt bang paroel :p we hebben nog helemaal geen gletsjerfoto geplaatst :) je ziet echt alles ;) we hadden wel jasjes aan haha, verslag en foto's komen snel. Xxx