Chillen in Chiang Mai - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Erwin en Eva - WaarBenJij.nu Chillen in Chiang Mai - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Erwin en Eva - WaarBenJij.nu

Chillen in Chiang Mai

Door: erwineneva

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Eva

17 September 2011 | Thailand, Koh Tao

Chiang mai

Zo dat is even een iets langere pauze dan tussen de vorige verslagen, maar dat komt doordat we zoveel gedaan hebben :-)
Vanuit Ayutthaya hebben we zondag de nachttrein gepakt naar Chiang Mai. Het was spannend op het station, want natuurlijk nergens een bord of enige andere aanduiding waaruit blijkt dat de boemeltrein die eraan komt de jouwe is. Twee keer gevraagd aan een stationmannetje en uiteindelijk zaten we (samen met alle andere backpackers) in de goede trein. We hadden 2de klas airco geboekt dus we zouden met nog max. 2 andere mensen in een 'hokje' zitten. Dat was uiteindelijk maar 1 vrouw uit de Fillipijnen. Ze was heel aardig en blij dat wij er waren omdat ze het eng vond om alleen te liggen tussen "all those men in shorts". Geen idee wat er eng is aan mannen in korte broeken, maar zij vond van wel :p Ze was lerares op een bibleschool dus miss had dat er iets mee te maken ;-)

In ieder geval waren we blij dat we niet bij schreeuwende kinderen of vieze stinkende mensen zaten.

Goede reis gehad, al was de mededeling in de ochtend: "Good morning, fresh orange juice! We have a 5 hour delay!" een beetje jammer...ook al zei de beste man het nog zo vrolijk.
Na een lange reis van 16 uur waren we dan eindelijk in Chiang Mai! Jeeeuhj! :D
Daar aangekomen weer lekker te duur naar ons hotel gebracht in een tuktuk en daar vriendelijk ontvangen. De kamer was erg mooi, de beste die we tot nu toe gehad hebben en ik (Eva) was er meteen uit dat ik later ook zo'n soort badkamer 'en suite' wil :p
We besloten 2 tourtjes te boeken. Één dag slingeren als een aap door de jungle aan kabellijnen en 1 dag mahouttraining, bergdorp bezoeken en bamboe-raften. Daarom ook besloten maar 2 nachten bij te boeken in het mooie hotel.

De jungle flight!
Dat was echt superleuk om te doen. De rit ernaar toe ging al door het oerwoud, dus was hobbelig, maar ook mooi. Ongelooflijk dat er gewoon mensen wonen in dat afgelegen gebied trouwens. Al zou jij, pap/roel, er misschien wel wonen als je een Thai was geweest ;-) lekker rustig :p
We hadden een groep instructeurs die ook voor entertainment zorgden, veel grapjes maken en als een aap van die kabels af. Wij gingen gewoon 'normaal' in zithouding, dat was al spannend genoeg :-) Al met al hebben we een hele leuke ervaring erbij :D
's Avonds hebben we nog wat rondgeslenterd over de (nacht)marktjes en zijn we op tijd naar bed gegaan.

De 'olifantendag'!
Was ook fantastisch. We zijn naar de olifantenfarm gegaan en hebben daar een zogenaamde 'mahouttraining' gehad. Een mahout is de berijder van een olifant en na wat basistechnieken en een 'elephant language' les mochten we zelf voor mahout spelen. Geweldig, we hebben onze olifant over een modderpaadje geleid (nouja de echte mahout die ernaast liep, heeft meer gedaan want olifanten luisteren in principe alleen naar de stem van 'hun' mahout...), waarna we hem een modderbad mochten geven. Na dit modderbad zijn we, nouja de olifant, verder gelopen naar de rivier. Onderweg wilde onze olifant steeds blaadjes eten :p dus we gingen niet zo snel ;-)

In de rivier hebben we de modder van  de olifant afgespoeld en hem een lekkere natuurlijke zeepscrub (afkomstig v een bepaalde boom) gegeven. Daarna kon je die stukken boom voeren, dat is een soort tandenpoetsen voor een olifant. Aan het begin hebben we de olifant trouwens ook nog bananen gevoerd, was heel geinig, hij bleef maar eten :p
Tot slot even zelf de modder van ons afgespoeld en lekker geluncht.

Het was een leuke manier om kennis te maken met dit prachtige dier. We zijn er ook van overtuigd dat de olifanten op een dergelijke farm goed verzorgd worden en het naar hun zin hebben. De mannetjes bijvoorbeeld, worden niet voor toeristen ingezet omdat ze dat niet willen en dus niet geschikt zijn. Overigens leven veel olifanten in dit gebied op een farm omdat er in het wild op ze gejaagd wordt, om te voorkomen dat ze de rijstvelden (belangrijkste bron v inkomsten voor de mensen hier) vertrappen. Nog een reden om aan te nemen dat een olifant op de farm een goed leven heeft. Ze hebben ook een baby gemaakt (ze zijn bijna 2 jr zwanger trouwens, jeeeetje) dus dat schijnt een goed teken te zijn.

Daarna naar de bergdorpen. Ok. Dat was niks. Was echt stom toeristisch. Gewoon een straatje op een berg met 15 mensen van 5 verschillende volken op 100m die allemaal willen dat je wat van ze koopt. En verder niks. Op mijn vraag aan de gids of het niet raar is dat 5 verschillende volken samen op 100m leven moest hij natuurlijk wel eerlijk zeggen dat dit eigenlijk gewoon voor toeristen zo georganiseerd was. Aapjes kijken dus. Niet ons ding.

Tot slot, bamboe-raften. Dat werd whitewater raften omdat de rivier te wild was voor de bamboe-bootjes. Ook hartstikke leuk, het was wild, cool, maar alleen een beetje kort.

Terug naar Chiang Mai nog even gestopt bij een ander bergvolk, wat wel iets authentieker was. Nog steeds toeristisch, maar meer zoals in NL Volendam of Urk bijvoorbeeld. Die mensen wonen er wel echt.
Laatste nacht in Chiang Mai rustig aan gedaan, de volgende dag moesten we weer vroeg op voor onze vlucht naar Bangkok, waarover meer in het volgende verslagje :-)

Xxx

E & E